söndag 17 oktober 2010

17 oktober, kläder kläder






Tydligen går det rykten om att våra barn har rätt mycket kläder. Och jag är ganska beredd att hålla med. Särskilt vad gäller ytterkläder. Införskaffande av barnytterkläder inför kommande årstider är nämligen lite av en sickogrej som jag har. Alltid inför nya årstider vill jag långt i förväg ha allt klart så att man plötsligt inte står där med fel kläder så att barnen får frysa/svettas/skämmas. Och nu är höstens och vinterns garderob klar. Barnen har fleeceunderställ, snyggjackor för höst, snyggjackor för vinter, skaljackor, windstopperjackor, regnkläder, överdragsbyxor för höst, termobyxor för vinter, overaller, mössor och vantar för olika temperaturer, scarves och fuskpolosar och skor och stövlar inom spectrat vanlig gummistövel - fodrad gummistövel- höstskor - snyggskor och slutligen skitkall-vinter-stövel. Jag har till och med köpt gummistövlar i nästa storlek till båda barnen så man, ve och fasa, inte plötsligt står där, helt felklädd. Men allt i höst- och vintergarderoberna är förstås inte så nytt och dyrt som det kanske kan verka, M har flera plagg och skor och stövlar efter sin storebror och en del saker är fått och vissa av förra årets vinterkläder passar fortfarande och mycket är från Tradera... Och flera av barnens förra års höst- och vinterplagg är sålda på Tradera för att kunna sponsra årets garderob. En psykolog kanske skulle kunna tolka ovanstående skräck att bli stående på olika ställen med fel kläder på sig. Själv vet jag inte så noga, jag tycker bara det är rätt gött att ha det klart. Och så är det kul att köpa barnkläder.


Fast tydligen gäller denna hysteriska införskaffande av säsongsbetonade kläder bara barnens garderober eftersom det här var min egen outfit idag: Foppisar och regnbyxor, foxy.

2 kommentarer:

Hanna sa...

Ska de ha allt det där på sig så kommer dem garanterat både svettas, vara felklädda och ev skämmas... ;)

k-lina sa...

Ah, det är därför. Lager på lager på lager är lika med att svettas och skämmas;)