lördag 27 november 2010

27 november, pre-advent







Och idag var det först novemberkonferens på dagiset. Genus är så himla intressant ämne men ändå så jobbigt. För trots att jag tänker och är medveten så är det ändå lättare med unisex-kläder på A än på M och till min förskräckelse verkar det bli så att M:s julklappar mestadels kommer att komma från de rosa sidorna i leksakskatalogen. Men eftersom A inte önskar sig star wars och liknande så kommer det inte bara bli typiska killgrejer till honom. Jag skyller på att det är lättare att inte fastna i leksaksfack med A eftersom han inte är så stereotyp-killig. Fast det är ju inte helt riktigt eftersom han ändå är rätt snäv i sina intressen. Och M är ju inte en stereotyp-tjej heller utan leker ju väldigt varierat egentligen. Men ändå faller jag lättare för det rosa på något sätt. Kanske inte jämförelsevis. Men för att vara mig. Och det stör mig. Till mitt försvar så har jag har faktiskt en oskriven regel att tänka på att inte klä henne i rosa från topp till tå. Utan bara delvis.Och inte varje dag. Fast genus handlar ju om så mycket mer än kläder och leksaker också. Att barn ska få många möjligheter. Och inte bli bemötta på olika sätt beroende på kön. Kunna göra vad de vill. Kunna bli bli vad som helst. Sånt. Så genus är kul. Men svårt. Sen försökte vi fixa lite adventsstämning här hemma. För det är visst första advent imorgon har jag hört.

4 kommentarer:

Anna sa...

Nej, jobbigt med de där funderingarna. Men skitsamma om M har mycket rosa, rosa är ju den coolaste färgen. Lätt.
Sen tror jag som du att kläderna är som en liten parantes i det hela, det är väl hur vi föräldrar lever som påverkar mest (ohh, inte mindre ångestframkallande!!) och att man ens funderar över frågan betyder ju att man är medveten.

B-M sa...

Min rosa period inföll i 13-årsåldern. Vid 19 var jag likt förbaskat "feminist". Det ordnar sej Karolina.

annben sa...

Enligt Waldorfpedagogiken så har ALLA barn en " rosa period" i förskoleåren,sen beror det på hur intensiv perioden är.........men som du skriver så handlar det ju inte bara om kläder och leksaker utan hur barnen blir bemötta och respekterade......Tänkvärt och viktigt.....

k-lina sa...

Som sagt, genus är viktigt. Och jobbigt. Fast bra. Och viktigt (igen).