onsdag 27 april 2011

A:s miniräknare

A:s intressen för närvarande: Klockor, miniräknare och termometrar. Han liksom betar av allt sånt praktiskt-siffrigt-bokstävigt: Kunna alla bokstäver, check, det kunde han när han var två. Siffror, check, när han var två det också, han började med siffror, egentligen före bokstäver. Han skrev 1, 2 3 och så vidare när han var två. Läsa, check, han kan läsa och har inte nördat fast vid att rabbla alfabetet som han gjorde när han var två och tre år: Han kan skriva och stavar ganska bra när ord stavas som det låter (skidor skriver han "hvidor" för han säger ett sånt ske-ljud på skidor). Räkna, check, han plussar rätt bra och kan räkna ut hur gammal han kommer att vara olika årtal, "2015 är jag tio år mamma och M är åtta!" (En liten felräkning dock "3005 är jag hundra år", fast det är ändå rätt logiskt om man tror att 3000 kommer efter 2000.) Och hur många dagar det är kvar till folk fyller år räknar han ut på datorn och kommer ihåg och räknar ner rätt. "Idag är det 237 dagar kvar till jag fyller år"). Han kan de flesta vägskyltarna och vad de betyder, men han är inte alls intresserad av skyltar längre. Mer intresserad av bilars nummerskyltar. Han kan våra nummerskyltar, farmors och mormors tror jag. Om han frågar vad någon har för nummerskylt kommer han ihåg den sen. Och det nyaste är att intressera sig för när solen går upp och ner efter att ha kollat i ett sådant datorprogram med pappan. Min duktiga pojke, jag är så stolt!

3 kommentarer:

B-M sa...

I dag kom räknerullarna (5 st) till A´s "nya" räkmemaskin från 70-talet. Så snart har en toppenmaskin att jobba med.

annben sa...

Tänk att jag har ett barnbarn som är en sån fena på siffror....jag har svårt att komma ihåg mina egna olika sifferkombinationer...Gullepojken..

k-lina sa...

B-M: Hurra! A frågar efter räknemaskinen titt som tätt och vill kolla på mms:et där man ser den i bild. Så det blir verkligen kanon!! Tack!!

Annben: Han är duktigast! Om du skvallrar dina hemliga koder till honom så kommer han säkert ihåg dem och kan berätta för dig när du har glömt bort;)!