torsdag 13 augusti 2009

13 augusti, klippa håret


Och sen blev det kul. Jag skulle nämligen klippa håret på eftermiddagen. Och jag är så himla less på att ha barnvakt hundra gånger om dagen så jag tog med mig barnen helt enkelt. "Det brukar ju gå så bra", tänkte jag. "De är ju så duktiga", tänkte jag. "Tänk så bra det gick hos optikern sist". Så jag packade ner några mutor. Äppeljuice med sugrör, en till varje barn. Två såna glassrån, fast utan glass då. "Som en god och lite ovanlig kaka", tänkte jag. Och så lånade jag såna roliga stämplar med bokstäver och papper från dagis. A älskar dessa stämplar och jag vet att han skulle leka med dem och att han även kanske skulle låta M låna en eller två. Så skulle mor kunna klippas ifred och bli fin och snygg och så.

Men...

...så här såg det ut när jag klippte mig. (Översta kortet.)


Och så här såg det ut i bakgrunden.

M fick nämligen ett tokspel.

Det kanske inte syns så bra på kortet men hon var heeeeelt hysterisk. Ingen aning varför. Hon var lite halvt missnöjd när vi kom fram men jag tänkte att en muta kommer strax att få henne på humör igen. Men icke. Hon bara skrek och skrek. HELA tiden. Hon satt och skrek, hon stod och skrek och hon låg och skrek på golvet och sparkade med sina små stövlar så allt gräs som fastnat under stövlarna lossnade och hamnade på hela frisörens golv. Snoret och tårarna rann och hon var helt otröstlig. A blev rätt ställd av lillasysters skrik. Han kom inte riktigt igång med stämplandet. Stämningen var väl inte riktigt rätt kan jag tro.




Ett tag hade jag henne i knät men det gick bara fem sekunder, sen gled hon ner. Och skrek lite till. Och rätt mycket till. Till slut ylade hon "M uuuuuuuut!" "Vill M gå ut?" "Jaaaaaaaaaaa!" "Vi ska gå ut snart!" Men det lyssnade hon inte på för hon ville gå ut nuuuu. Och skrek lite till.

Men sen, plötsligt, gick det över och hon blev glad igen. Phu. Men en lugn och avkopplande mysstund hos frisören, med hårtvätt och hårklipp och prata frisyr och prata skvaller blev det ju inte. Att prata överhuvudtaget gick knappt. Ett jädrans liv var det helt enkelt. Men sen så, som sagt. Phuuuu.

Som en extra twist och cliffhanger på historien, avslutades frisörbesöket med att boka en klipptid till M i mitten av september. Och ska inte DET bli spännande, så säg?


2 kommentarer:

B-M sa...

Jo den historien ser vi fram emot. Jag var också hos frisören i går, fast med klassiska tillbehör såsom skvallertidning och småprat. M. är ju redan fin i håret förresten och hur gick det nu med din fläta?

k-lina sa...

Mhm, M kan ju få följa med till din frisör nästa gång så får du se hur det går med småprat... Fast det här var förstås en engångsföreteelse, I hope. Jo, hon är fin i håret, men det kan behöva toppas av ett proffs någon gång ibland. Min fläta är lite tunnare, men lika lång som förrut! Yey!