onsdag 4 maj 2011

Ullared







Joråsåatt. Jag drog till Ullared en sväng på en bussresa. Fatta alla sociala koder och oskrivna regler på en sådan resa. Första Ullareds-misstaget var att jag satte mig på någon annans plats i bussen. Det verkade så iallafall. Personen i fråga såg helt chockad ut. Alla andra verkade ha åkt på Ullareds-bussresa minst hundra gånger. Jag var oskulden på bussen. Men jag snappade upp och lärde mig fort hur man skulle göra. Så här gör man:

Först tar man en vagn med fyra siffror och en färg som man helst bör memorera eller skriva upp i mobilen för att lättare hålla reda på vagnen inne i affären. (Det ropades hela tiden i högtalarsystemet om folk som hade tappat bort sina vagnar på den och den avdelningen.) Sen direkt när man kommer in i affären ska man ta två korgar och ställa UNDER vagnen. Tydligen bra för att stoppa alla kaffefilterpaket och billiga schampon i. Och så behöver man ha femkronor och tiokronor i fickorna om man behövde fika ur olika fikaautomater. Sen är det bara att härja loss! Men det var kul. Jag köpte dock inga kaffefilter eller tvålar. Mest sommarkläder. Till A och M förstås, surprise, men även till mig själv och pappan. Ett par matchande likadana träningsoverallsbyxor tillexempel för 59 kronor styck. Men man blev lite trött av allt shoppande och vandrande fram och tillbaka i affären. Bussen gick ju hemifrån fyra på morgonen, var framme efter nio och sen vandra runt i största affären jag sett ända till klockan halv sex på kvällen. Puh. Och sen gjorde jag ändå major-misstaget när vi skulle åka hem. Tydligen skulle man köpa en sån jättestor gul påse att packa varorna i men det hade jag missat och busschaffören såg ställd ut när jag kom med mina två papperspåsar. Men på nåder fick jag ställa in dem bland allt det gula. Men ändå, kul.

5 kommentarer:

Emmas Andra Bullar sa...

Jag tror jag skrattar läppen av mig! Du är ju bäst Karolina!!! Du åkte verkligen till Ullared, på riktigt!!
Största kramen ever!

B-M sa...

Jag är stum - och det är verkligen inte ofta - och en RULLSTOL?!

k-lina sa...

Emma: :)! Kram till dig med!
B-M: Jorå, Ullared för alla (bara man har tagit reda på att man måste köpa gul stor påse).

Anna sa...

Hehe, de borde ha haft en liten kurs på bussen ner tycker jag!

k-lina sa...

Ja, iallafall en privatlektion för mig eftersom alla andra ju tydligen visste allt...